10 nippi köitva
teksti kirjutamiseks
Alati ei ole copywriterit vaja.
Kasulikum on teada, kuidas mõjus sõnum ise kliendini viia.
10 mainiota vinkkiä verkkosivun tekstin hiomiseen
Jo senkin takia, että niitä on helppo noudattaa.
1. Opettele kirjoittamaan iskeviä otsikoita
On viisi kertaa todennäköisempää että sivulta luetaan pelkkä otsikko kuin sitä seuraava sisältöteksti. Siksipä otsikon tuleekin herättää huomiota, jotta lukija kiinnostuisi aiheesta.
Jotta otsikko erottuisi ja saisi lukijan kiinnostumaan, pyydä lukijaa kiinnittämään huomiota saamaansa hyötyyn. Käytä numeroita sekä tehokkaita, mutta harvinaisempia adjektiiveja.
- Asiakkaan saama hyöty koskee tuotteessasi tai palvelussasi kaikkea, mikä helpottaa tai parantaa asiakkaan elämää.
- Numero selvittää heti lukijalle seuraavan tekstin pituuden.
- Harvinaisemman adjektiivit, esimerkiksi ”oivallinen”, ”säväyttävä”, ”mahtava”, tekee otsikosta myyvemmän.
Esimeriksi otsikossamme ”10 mainiota vinkkiä verkkosivun tekstin hiomiseen” on sovellettu kaikkia kyseisiä periaatteita.
Yksi mahdollisuus on aloittaa otsikko kysymällä ”Miten”, jatkuen viittauksella lukijan ongelmaan sekä sinun tarjoamaasi ratkaisuun tai hyötyyn. Tästä esimerkikkinä seuraava otsikko ”Miten parantaa helposti verkkosivuston tekstejä”.
2. Osoita, että ymmärrät
Ilmoita asiakkaalle tekstin ensimmäisessä kappaleessa, että ymmärrät hänen toiveitaan, ongelmiaan tai vastaväitteitään, ja että haluat auttaa.
Helpointa on muodostaa ehtolause ”Jos…, niin…”, esimerkiksi ”Jos et halua, että asiakas valitsee verkkotekstiesi vuoksi kilpailijasi , niin noudata seuraavia vinkkejä”.
Asiakkaalla on lähes aina jonkinlaisia ennakkoluuloja tuotteesi tai palvelusi suhteen. Jos pystyt käsittelemään teksteissä mahdollisia ongelmakohtia ja kumoamaan ne, saat muutettua epäilevän lukijan ostavaksi asiakkaaksi.
3. Sisällön tulee olla mielenkiintoinen ja helposti silmäiltävä
Verkkosivustolta poistutaan keskimäärin 10–20 sekunnin kuluttua, joten asiakkaan mielenkiinto tulee herättää nopeasti ja tehokkaasti.
Verkkomateriaaleja ei lueta sanasta sanaan. Lukija pikemmin silmäilee tekstin nopeasti löytääkseen etsimänsä tai mielenkiintoisen tiedon.
Tekemällä sisältötekstin houkuttelevaksi, johdatat lukijan heti toivottuun tiedonlähteeseen ja pystyt ylläpitämään hänen mielenkiintoaan kauemmin.
Käytä siihen seuraavia tekstin jäsentelykeinoja:
- otsikot ja alaotsikot,
- luettelomerkit ja numeroidut luettelot,
- tekstin korostaminen (lihavointi, kursivointi, alleviivaus, värit, kirjasintyypit),
- kuvat ja videot,
- yksirivinen kappale, joka vaihtelee eripituisten lauseiden ja kappaleiden kanssa.
4. Ole konkreettinen
Erota olennainen epäolennaisesta. Harkitse jokaisen sanan kohdalla, onko se välttämätön.
Esitä asiat lyhyesti ja selvästi.
Poista verkkosivulta sellaiset sisällöttömät lauseet, kuten ”Tervetuloa verkkosivuillemme” tai ”Yrityksemme on suomalaisella pääomalla toimiva…”.
Yksityiskohtaisuutta vaativat palvelu- tai tuoteohjeet, mielipideartikkelit ja kirjoitukset voivat olla pidempiä, mutta myös niissä tulisi välttää tarpeetonta sanahelinää.
5. Luo vaikutelma keskustelusta
Kukaan ei pidä siitä, että hänelle myydään.
Vähennä kehumista. Kirjoita teksti ja otsikot siten, aivan kuin keskustelisit asiakkaasi kanssa kasvotusten.
Kohderyhmäsi ymmärtää tälläisen tekstin eron sanahelinästä (esimeriksi kilpailijaasi verrattuna) ja haluaa todennäköisemmin käyttää juuri sinun yrityksesi palveluja tai tuotteita.
Jotta saavuttaisit paremman kontaktin asiakkaaseen, unohda teitittely ja sinuttele.
6. Kerro tarina
Tarina on tärkeä työkalu, joka kiehtoo lukijaa ja tekee sen kertojasta läheisen.
Verkkosivulla voidaan kertoa yrityksen, tuotteen tai palvelun kehitystarina, tai vaikkapa työntekijän tai yhteistyökumppanin tarina.
Erityisen tärkeää on kertoa tarina verkkosivun Yrityksestä-otsikon alla.
Tarinan kertomiseen liittyvä rehellisyys ja avoimuus ovat parhaita keinoja luotettavan ja arvovaltaisen tuotekuvan rakentamiseen.
Se herättää lukijassa tunteen, että hän tuntisi sinut tai yrityksesi.
Kukapa ei ostaisi mieluummin tutulta ihmiseltä tai tutusta yrityksestä? Tämä on yksinkertaisesti turvallisempaa.
Seuraavaa yritysesittelyä, jonka rakenne on tuttu saduista, voit käyttää myös omasta liiketoiminnasta kirjoittaessasi.
Tarinan kertominen on helppoa. Meidän tarinamme on esimerkiksi seuraava:
Suomessa oli jo vuosia sitten hyvin paljon käännöstoimistoja. Asiakkaat esittivät päivittäin eri aihepiirien käännöstilauksia kaikille mahdollisille käännöstoimistoille. Valintaperusteena usein oli pelkkä hinta. Samalla asiakkaat eivät kuitenkaan olleet tyytyväisiä saamaansa lopputuotteeseen.
Eräänä kauniina päivänä vuonna 2014 päätimme ryhtyä asiakkaiden tueksi täydellisyyttä arvostavina asiantuntijoina. Meillä oli myös tuoretta teoreettista tietoa ja käytännön kokemusta. Ryhdyimme siten toteuttamaan hankkeita käännöstoimisto Eiffelin nimissä. Nimi Eiffel on peräisin yrityksemme perustajien ranskan kieleen liittyvästä taustasta.
Olemme toimineet yrityksen perustamisesta lähtien erilaisten teknisten sekä markkinointiin liittyvien käännöshankkeiden parissa. Tekemämme käännökset ovat laadukkaita. Eiffelin ansiosta useiden yritysten työntekijät saavat lähteä iltaisin töistä ja palata sinne jälleen aamuisin rauhallisin mielin.
7. Osoita tekstissä, että tuotteen saatavuus on rajallinen
Rajoita tekstissä tarjouksese ajankohtaa, paikkaa tai saatavuutta. Samoin kuin suurin osa markkinointikeinoista, myös maininta rajoitetusta saatavuudesta vaikuttaa tehokkaasti ihmisten vakioajattelun johdosta.
- emme pidä käyttämättä jääneistä mahdollisuuksista
- arvostamme asioita, jotka ovat erityisiä tai saavuttamattomia
- haluamme hallita tilanteita.
Voit käyttää esimeriksi seuraavia lauseita: ”Konferenssissa on vain 50 paikkaa”, ”Tarjous päättyy huomenna”, ”Tapahtuma on tarkoitettu vain kutsun saaneille” tai ”Hinta on voimassa vain alennuskoodilla”.
Jotta olisit uskottava, noudata kyseisiä rajoituksia myös todellisuudessa.
8. Käytä kuvatekstejä
Jos näet artikkelissa, blogissa tai luettelossa kuvia, luetko myös niiden alla olevat tekstit? Ilmeisesti luet.
Tästä syystä liitä kuvaavat ja informatiiviset tekstit myös kuviin ja videoihin.
Käytä kaikki näkyvä pinta mahdollisimman tehokkaasti hyväksesi sitoaksesi lukijan mielenkiinto entistäkin tiiviimmin tekstiin.
9. Todista väitteesi
Verkkosivuilla kävijöihin vaikuttaa tunteiden lisäksi looginen ajattelu.
Tilastoja, tutkimustietoja, suosituksia, sertifikaatteja ja muita luotettavia lähteitä käyttämällä todistat väitteittesi paikkansapitävyyden.
Lisäämällä verkkosivulle ulkoisia linkkejä lisäät luottamusta organisaatiotasi kohtaan.
Tarkista välillä, että kyseiset linkit toimivat ja että ne ohjaavat lukijan edelleen oikeaan osoitteeseen.
10. Lopeta toimintakehotukseen (Call to Action)
Suurin osa yrityksistä odottaa, että ihminen ostaisi jotain verkkosivuilla käytyään.
Yrityksillä, joiden myyntiprosessi on pidempiaikainen, on tärkeää saada mahdollisia asiakkaita ja heidän, sähköpostiosoitteitaan ilmaista materiaalia vastaan (kuten nämä vinkit).
Kaikkien markkinointitekstien tulee saada aikaan yhteydenpitokanava yrityksen ja mahdollisten asiakkaiden välille.
Tämän jälkeen voit suostutella heitä tarjoamalla arvoa antavaa tietoa kunnes he ovat valmiita ostamaan.
Älä kuitenkaan oleta, että mahdollinen asiakas tietää, mitä haluat myydä hänelle.
Tuo tarjous, tuote tai palvelu selvästi esille ja kiinnitä asiakkaan huomio siihen.
Käytä esimerkiksi ”Tilaa tästä”, ”Osta heti” tai ”Syötä s-postiosoitteesi ja nimesi” -painikkeita.
Lopuksi
On tärkeää pystyä asettumaan lukijan asemaan.
Samanaikaisesti on tärkeää tarjota huomiota herättävää ja ainutlaatuista sisältöä, mikä ei ole liian myyvää tai hyökkäävää.
Varaa siis nyt hieman aikaa oman verkkosivustosi tekstien tarkastamiseen.
Onko kyseisiä tekstejä kirjoitettaessa huomioitu edellä luetellut 10 vinkkiä?
Ryhdy soveltamaan suosituksia heti, sillä sinulle on siitä vain hyötyä: saat lisää asiakkaita ja kasvatat iikevaihtoa.
Pyydä meiltä tarvittaessa apua tekstien tuottamiseen.